Jag har en skuld
I brevet som du har fått finns alla uppgifter som du behöver för att betala. Så som vårt BG nummer dit pengarna ska skickas och ditt OCR nummer som du ska ange så att pengarna kommer på rätt ärende.
I brevet har du även inloggningsuppgifter till Mitt Ärende. Där kan du logga in med med BankID för att se fler sätt att betala på så som:
- Direktbetalning
- Trustly
- Swish
- BankGiro
För att se dina möjligheter för att lägga upp en avbetalningsplan kan du logga in på Mitt Ärende eller kontakta oss via telefon.
Avgifter för delbetalning: Uppläggningsavgift 170 kr, avikostnad 60 kr.
Du kan få en fullständig översikt av dina ärenden dygnet runt på två enkla sätt:
1. Logga in på Mitt Ärende
Det snabbaste sättet är att logga in på Mitt Ärende. Där kan du se alla detaljer om dina aktiva och avslutade ärenden, hantera betalningar och se kommunikation. Du loggar in säkert med BankID.
2. Ring vår automatiska telefontjänst Du kan även ringa oss när som helst på dygnet. När du identifierar dig med BankID i telefonen får du information om:
-
Dina aktiva skulder: Totalt antal samt detaljer om din senaste skuld (belopp, förfallodatum, uppdragsgivare m.m.).
-
Dina avslutade ärenden: Totalt antal samt detaljer om det senast avslutade ärendet.
Om systemet inte hittar några ärenden på ditt personnummer, eller om det gäller en särskild situation, blir du guidad vidare för personlig hjälp under våra öppettider.
Om du har fått en påminnelse eller ett inkassokrav som du inte betalar innan förfallodatum riskerar du att ärendet går vidare till Kronofogden för betalningsföreläggande som kan leda till en betalningsanmärkning. Betala därför så fort du kan för att undvika detta.
Som användare av Kivra har du registrerat dig för att få din post digitalt från anslutna avsändare. Det innebär att du är ansvarig för att läsa och hantera din post i Kivra på samma sätt som du är ansvarig för att läsa och hantera post som skickas till din folkbokföringsadress.
Varje gång du får ett nytt brev i Kivra får du en e-postavisering till den e-postadress du har registrerat. Därför är det viktigt att du ser till att ha en uppdaterad e-postadress registrerad. Använder du Kivra-appen får du även en pushnotis!
Tänk på att markera brevet som hanterat i Kivra, annars kommer du fortsätta få påminnelser om att du inte har hanterat ärendet.
Du hanterar själv vilka brev du vill ha i din digitala brevlåda genom att logga in i Kivra.
Detta beror på att en eller flera av våra uppdragsgivare har bett oss att informera dig om att det saknar en betalning eller flera betalningar. Ditt ärende ligger på bevakning i våra register till dess att full betalning har registrerats. Det är viktigt att notera att detta innebär att din skuld inte kommer att preskriberas.
Har vi skickat ditt ärende vidare till Kronofogden så kommer ärendet återkallas per automatik när din skuld är slutbetald eller då en uppgörelse har gjorts.
För att undersöka möjligheten till en eventuell avbetalningsplan/uppgörelse behöver ni kontakta oss genom att logga in på Mitt Ärende. eller via telefon. Om du anser att skulden är felaktig så är det viktigt att ni kontaktar Kronofogden och bestrider den där för att undvika vidare indrivning.
Logga in på Mitt Ärende för att betala.