Choose language

Vi vill varna för bedragare som hör av sig, via sms eller telefonsamtal, och utger sig för att vara från Visma, Amili eller Visma Amili. De uppmanar dig att omgående betala en skuld. Sms:et eller samtalet ser ut att komma från Visma, Amili eller Visma Amili, men det är inte vi som är avsändare. 

Lämna aldrig ut dina uppgifter! Vi tar aldrig kontakt för att be dig om signering via BankID eller att lämna ut koder, konto-/kortuppgifter, lösenord och andra känsliga uppgifter.


Så undviker du bedrägerier

Vi uppmanar den som tar emot sådana meddelanden eller telefonsamtal att följa nedanstående råd:

  1. Kontrollera inkassobolagets officiella kontaktuppgifter. I stället för att ringa det angivna numret, bör du besöka inkassobolagets officiella hemsida och kontrollera bolagets kontaktinformation där. Dubbelkolla att det nummer som anges i meddelandet stämmer överens med det officiella numret innan du ringer upp eller klickar på länken.
  2. Swisha inte pengar utan att kontrollera mottagaren. Bedragarna kan be att du swishar in pengar för att lösa den påstådda skulden. Gör inte det innan du har verifierat att det verkligen rör sig om ett korrekt inkassokrav och att pengarna faktiskt överförs till inkassobolaget.
  3. Använd inkassobolagets online-tjänster och ladda inte ner appar. De flesta inkassobolag har ”mina sidor” där du kan logga in och hantera dina ärenden. Använd dessa säkra online-tjänster för att kommunicera med inkassobolaget i stället för att ringa upp numret i meddelandet. Ladda inte ner några appar till din telefon – inkassobolagen använder inte sådana för att kommunicera med dig.

    Läs mer hos Svensk Inkasso